Filip Zatloukal: Ilustrátor Barabizny

Rozhovor o tvorbě a inspiraci.

Barabizna - ilustrace

1. Jak jste se dostal k ilustracím ke knize Barabizna? Četl jste příběh celý, než jste začal kreslit, nebo jste k ilustracím přistupoval spíše intuitivně?

Příběh jsem nejprve četl, chtěl jsem se naladit na konkrétní postavy a prožít s nimi příběh. V té době jsem se navíc díky stěhování opět vrátil ke knize Dobrodružství v zemi Nikoho.

2. Je „barabizna“, jak ji čtenáři uvidí ve vašich ilustracích, inspirovaná nějakým skutečným místem, nebo je čistě výtvorem vaší fantazie?

Barabizna je smyšlená, zachycuji dům tak, aby fungoval v příběhu a podtrhl děj. Další ilustrace z knihy jsou inspirované českou architekturou. Například dům jednoho z hlavních hrdinů je Šumperák.

3. Ilustroval jste už někdy příběh, který by byl tak silně inspirován foglarovským světem a estetikou?

Byl to můj první takový počin, který jako fanoušek Foglarových komiksů i prózy beru jako velký milník.

4. Četl jste jako malý kluk foglarovky? Měl jste některou oblíbenou? A co komiks Rychlé šípy – patřil mezi vaše čtenářské zážitky z dětství?

Jako dítě jsem měl komiksy po tátovi a máma mi pak koupila i souhrné knižní vydání Rychlých šípů. Bavili mě i knihy jako Hoši od Bobří řeky a Dobrodružství v zemi Nikoho a další. Druhou zmíněnou mám obzvlášť rád pro atmosféru při prohledávání opuštěného území. Myslím, že mě dost ovlivnila i v tvorbě ilustrací pro Barabiznu.

5. Znáte komiksovou tvorbu Jana Fischera nebo Marko Čermáka? Jak na vás jejich výtvarné ztvárnění Rychlých šípů působí dnes?

Jejich ztvárnění je pro mě klasika, která pořád nezestárla. Co jsem já osobně ocenil, ale uvědomil si až v dospělosti, je to, že jejich komiksy nevypadají primárně dětsky. Respektive nepřistupují ke čtenáři nějak naivně a kresby jsou srozumitelné pro děti i dospělé.

6. Sledujete i současné ilustrátory a komiksové tvůrce, kteří navazují na foglarovskou tradici – například Pavla Čecha, Jiřího Gruse nebo Jaromíra 99? Inspiroval vás někdo z nich při práci na Barabizně?

Současnou tvorbu sleduji a snažím se navštěvovat i festivaly a akce zaměřené na knihy a komiksy. A i když jsem se neinspiroval vědomě přímo konkrétním umělcem nebo dílem, myslím, že podvědomě si tím člověk utváří pohled na svět i umění. A jsem si vědomý, že ilustrace nevznikají ve vzduchoprázdnu.

7. Jakou techniku jste při ilustracích použil? A promítla se do vašeho výtvarného přístupu skutečnost, že jde o knihu pro děti a mládež?

Výsledek je digitální ilustrace, ale snažím se v procesu zachovávat i analogový přístup a objevování. První jsem tedy skicoval tužkou. Při procházkách jsem si zachycoval prvky, které by se mi mohli později hodit. Některé ilustrace z knihy mají i základ v analogovém „inku”, tedy za pomocí tenkých fix jsou tvořené černé linie a stíny nebo textury. Barvení a některé celé ilustrace vznikly už digitálně. Celkově mě baví propojovat tradiční techniky s těmi moderními.

Barabizna

8. Máte blízko k přírodě a k tématu přátelství či dobrodružství? Vzpomínáte na své dětství jako na období „v partě“, nebo bylo jiné než to, které se objevuje ve foglarovských příbězích?

V tvorbě i životě je pro mě téma přírody hodně důležité. Navíc jsem vyrůstal v areálu historické vodárny, kde o zapadlá zákoutí, přírodu, záhadné kopečky s komíny nebyla nouze. Měli jsme tam i partu dětí a prožili svá venkovní dobrodružství. Rád jsem se učil rozpoznávat jedlé a jedovaté plody a rostliny. Rád vzpomínám na trhání rakytníků, moruší nebo špendlíků. I když jsem byl od dětství spíš introvertní, vždycky jsem se v nějaké menší partě kamarádů pohyboval a touha po dobrodružství se odrážela i v mém tvoření. Dá se říct, že od dětství kreslím a tím prožívám další dobrodružství skrze příběhy a ilustrace.

9. Kde obvykle čerpáte inspiraci pro svou kresbu? A co vás osobně na komiksovém vyprávění nejvíce baví a naplňuje?

V případě ilustrování textů je skvělé, když se začnou nápady samy rodit v hlavě. Tak to bylo třeba u Barabizny. U dalších projektů je to individuální, ale často hraje roli příroda i technika. Navíc rád tyto kontrasty kombinuji a hledám jejich vzájemný vztah. A v komiksech mě hodně baví budování světa a jeho vizuální podoby. Ať už jsou to vzdálené planety nebo zákoutí nějakého města, rád pracuji s atmosférou, kterou to přináší.

10. Na čem v současnosti pracujete? Můžeme se těšit na další projekt podobného typu, nebo se tematicky posouváte úplně jiným směrem?

Pokud se naskytne další příležitost na podobném projektu, určitě do toho rád půjdu. V současnosti dělám na komiksovém projektu, který je v úplném začátku, ale rád bych v něm ztvárnil své období pobytu v Belgii. Po dokončení komiksové trilogie Mezitah, bych chtěl zkusit kratší příběhy. Jinak se věnuji například ilustracím pro časopis Raketa a v ulicích bude možné potkat i ilustrované plakáty na různé akce.

Filip Zatloukal (*1995) je český ilustrátor, komiksový kreslíř a grafik. Je spoluzakladatelem spolku a kulturního prostoru Artrafika, kde působil i jako kurátor. Věnuje se ilustracím knih, časopisů i kulturních projektů. Má za sebou komiksovou trilogii Mezitah, ilustrace ke knize Po kom se to jmenuje…? Jiřího Martínka, spolupráci s časopisem Raketa, značkou výběrové kávy Alegre či divadelním spolkem Depresivní děti. V roce 2025 vytvořil ilustrace ke knize Barabizna od Lucie Hlavinkové, která právě vychází v nakladatelství Albatros a volně navazuje na poetiku příběhů Jaroslava Foglara.

Foto: Filip Zatloukal

Filip Zatloukal